Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2015

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
27-11-2015




Η  Πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών & Καλλιτεχνών Dr. Χρυσ. Βαρβέρη –Βάρρα, το Δ.Σ. και όλα τα Μέλη της εκφράζουν, για τον ξαφνικό θάνατο του Συγγραφέα, Ποιητή, Πνευματικού Δημιουργού, πολυβραβευμένου Μέλους της, ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ  τα θερμά τους συλλυπητήρια τόσον προς την Οικογένεια του, όσον και προς σύσπασα την Λογοτεχνική Κοινότητα.
Στο Πρόσωπό του έβλεπες την λεβεντιά, την σύνεση, την αποφασιστικότητα, τον Αγώνα και αντλούσες   δύναμη από το παράδειγμα του Βίου Του, ότι και να γίνει θα τα καταφέρω σου μήνυε.
H Επικήδειος Ακολουθία θα τελεσθεί στο 3ο Νεκροταφείο Νίκαιας στις 28.11.2015 και ώρα 12:30 μ.μ.

Σεβαστέ και αγαπητέ μας Στέφανε, 
         Καλό σου Ταξίδι!


    Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                             ΤΟ                              Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
       ΧΡ. ΒΑΡΒΕΡΗ - ΒΑΡΡΑ                  Δ.Σ.                         ΑΙΚ. ΒΛΑΧΟΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ-
                                                                                                 ΜΠΑΤΑΛΙΑ

 Αποτέλεσμα εικόνας για στεφανια κηδειας τιμες

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ


Αποτέλεσμα εικόνας για πονεμενη μανα μικρασιατικης καταστροφης


Αποτέλεσμα εικόνας για πονεμενη μανα μικρασιατικης καταστροφης


“Η ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ Η ΠΟΝΕΜΕΝΗ ΜΑΝΑ”

Στο νέο του Λαογραφικό βιβλίο  με τίτλο “Η ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ Η ΠΟΝΕΜΕΝΗ ΜΑΝΑ” ο   Στέφανος Καραγιάννης υπογράφει ένα βιβλίο μνήμης με πλούσιο αρχειακό υλικό,  το οποίο έρχεται να συμπληρώσει τη ιστορική, πολιτιστική και  πολιτισμική πραγματικότητα της Δραπετσώνας. Ξεδιπλώνει τον χάρτη της γεωμορφολογίας της, της αρχιτεκτονικής της συγκρότησης και της ιστορικής της  αναδρομής. Μέσα από   στις σελίδες γνωστοποιείτε στους αναγνώστες του οι   πιο ενδιαφέρουσες ιστορικές, πολιτιστικές και πολιτισμικές καταγραφές, οι σημαντικότερες  πληροφορίες για τη ζωή των κατοίκων, οι  ασχολίες, τα ήθη και τα έθιμα τους, τα  κυριότερα γεγονότα,  πλούσια στοιχεία  που αφορούν την  Δραπετσώνα και οι πολυποίκιλες δραστηριότητες των   Φορέων του  και των ανθρώπων του.
 Ο συγγραφέας με κατάθεση ψυχής, ρεαλισμό, λεβεντιά, υπερβολική αισθηματικότητα ,  λεξιλόγιο που κοσμείται από  ιδιωματισμούς της εποχής εκείνης,  και με «μπέσα»   επιστρέφει στα τοπία των νεανικών  του χρόνων κι από ’κει και μετά παλινδρομεί συνεχώς στις ενότητες του έργου του. Ανατέμνει την μεγάλη του αγάπη την «πονεμένη Μάνα Δραπετσώνα»  συνοικία με συνοικία, στέκι με στέκι, Μανιάτικα, «Κρεμμυδαρού» ή «Λιμανάκι», «Ηετιώνια» Πλατεία Καραϊσκάκη, Λεμονάδικα, Αγιά-Σοφία, Άγιος- Διονύσιος, Ταμπούρια, Αμφιάλη, Κερατσίνι, Πέραμα, Κοκκινιά, Άσπρα Χώματα, Καμίνια, Κορυδαλλός.
-Μας διηγείται για τις   περιοχές  αυτές  ότι κατοικήθηκαν κυρίως από Μικρασιάτες οι οποίοι  προερχόμενοι από τόπους με μακραίωνη πολιτισμική παράδοση, μετέφεραν στην νέα τους πατρίδα όχι μόνο την φτώχεια τους,  αλλά και τον πολιτισμό τους. Η μουσική τους, επηρέασε τα λαϊκά στρώματα, παρέχοντας νέους τρόπους έκφρασης. Ο μικρασιατικός αστικός πληθυσμός, προστιθέμενος στον ελληνικό αστικό πληθυσμό, καθόρισε τη σύζευξη του σμυρνέικου με το ρεμπέτικο και  η μουσική ορχήστρα εμπλουτίστηκε και με νέα  όργανα (μπαγλαμά, τα σάζια, τους ταμπουράδες, το βιολί, το ούτι, το κανονάκι κ.α.)
-Περιδιαβαίνει τις γειτονιές με θλίψη, παράπονο  για την φτώχεια, εκμετάλλευση,  αδικία   και μέσα από το ποιητικό του ταλέντο με Δημοτικούς , πραγματολογικούς  στίχους γράφει τους καημούς του  σε έμμετρο λόγο. Μας καταθέτει ποιήματα :” Αγαπημένη ηρωίδα Μάνα μου”, “Ο Πρεζάκιας”, “Το συμβάν και το τραγούδι του Μάγκα”, ”Η Αγνή των Βούρλων και του Λιμανιού”, ”Θρυμματισμένα Νιάτα ”,”Η ζωή μας στη Δραπετσώνα” κ.α.
- Ακτινογραφεί με επίμονη ματιά όλα τα μέρη που περπάτησε , τις μπαρμουτιέρες, τα σφαιριστήρια, τα σπίτια ανοχής τα λεγόμενα από τότε και μέχρι σήμερα τα «Βούρλα», τους παλιούς κινηματογράφους, τα μπουζουκομάγαζα και τα καμπαρέ που συγκέντρωναν τους μάγκες του Πειραιά, τους  φιγουράκιδες και  τους ναυτικούς της εποχής εκείνης καθώς και το ρεμπέτικο τραγούδι.
-Eξοικειώνει  τον αναγνώστη στην διάλεκτο , «ανάποδα η Ελληνική Γλώσσα»   που χρησιμοποιούσαν οι μάγκες «κουτσαβάκηδες,» στην καθημερινή τους ζωή  και στις κομπίνες του δρόμου, στα μυστικά του καφέ, του πιοτού, της τράπουλας και των ζαριών. Και, πάνω απ’ όλα, αποκαλύπτει με περίσσια αγάπη και θαυμασμό μια συνομοταξία γυναικών που είναι οι κυρίαρχες του παιχνιδιού, μακριά από τα κλισέ που έχουμε ακούσει, διαβάσει και αναπαραγάγει κατά κόρον. Τόση μαγκιά – και δεν ειρωνεύεται.
- Όλη αυτή η   περιδιάβασή μας στις γειτονιές της Δραπετσώνας θα φωτίσει πλευρές της ιστορίας της και την καθημερινότητα εκείνων που  μεγάλωσαν και έζησαν στις παράγκες, εργάστηκαν στα Λιπάσματα και τα Τσιμέντα, πολέμησαν με τον ΕΛΑΣ και εξορίστηκαν την περίοδο της χούντας. Ο Συγγραφέας  θα μας ξεναγήσει  στις δικές του γειτονιές: από την προσφυγογειτονιά του Μεσοπολέμου με τις μεγάλες απεργίες στα εργοστάσια, τους αγώνες της Κατοχής και την Αντίσταση, στη μεταπολεμική προσπάθεια ανασυγκρότησης και το γκρέμισμα των παραπηγμάτων μέχρι τη σημερινή μεγάλη προσπάθεια να αποκτήσει η πόλη διέξοδο στη θάλασσα
Αναβιώνει μια εποχή που δεν την έσβησε ο χρόνος, αφού εξακολουθούν τα κατάλοιπα της να είναι και σήμερα ζωντανά ανάμεσα μας. Πρόκειται για βιβλίο γνήσια πειραιώτικο – πατριωτικό.
 Αν και Λαογραφικό - Αυτοβιογραφικό, το βιβλίο είναι γραμμένο σε ένα στοχαστικό αλλά ουδέτερο τρίτο πρόσωπο, με λιτότητα , αλήθεια που καταφέρνει , μέσα από τις ατομικές εμπειρίες  και τις εμπειρίες των προσφύγων και όχι μόνο, να κερδίσει την αγάπη και τον σεβασμό του αναγνώστη δίδοντας του «ιστορική θέαση» συνδέοντας το παρελθόν με το παρόν.  
          Εκτιμώ ιδιαίτερα αυτή την  προσπάθεια καταγραφής της τοπικής ιστορίας μας. Το έργο του Στέφανου Καραγιάννη   είναι πολύ σημαντικό. Η συλλογή στοιχείων από την ζωντανή  παράδοση, την άυλη πολιτιστική μας κληρονομιά, αποτελεί ευαίσθητο αλλά συνάμα σημαντικό εγχείρημα στα πλαίσια της ιστορικής έρευνας. Ένα εγχείρημα, όμως, που συμβάλλει ουσιαστικά στη διατήρηση της ιστορικής μας  ταυτότητας και  μαρτυρία συγκλονιστική, που πιστοποιεί  την ύπαρξη του Μικρασιατικού Ολοκαυτώματος.
Εύχομαι το βιβλίο να αξιοποιηθεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό και να εκπληρώσει τους σκοπούς για τους οποίους έχει γραφτεί, προσφέροντας μια ευσύνοπτη και περιεκτική επισκόπηση της εμπειρίας της πολιτικής προσφυγιάς, που απευθύνεται τόσο στους ειδικευμένους μελετητές όσο και στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό.

Αποτέλεσμα εικόνας για ΒΡΑΒΕΙΑ ΓΙΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Αθήνα , 12.02.2015
Με εκτίμηση
Αικ. Βλαχοπαναγιώτου –Μπατάλια