Πέμπτη, 27 Ιανουαρίου 2011

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΙΩΑΝ. ΠΑΣΧΟΣ ”ΟΙ ΈΛΛΗΝΕΣ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΙ ΑΕΙ ΠΑΙΔΕΣ” ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΒΛΑΧΟΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ -ΜΠΑΤΑΛΙΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ




Εκλεκτοί Καλεσμένοι, Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Σήμερα εδώ στην έδρα της Διεθνούς εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών & Καλλιτεχνών, έχω την τιμή να σας παρουσιάσω τον δόκτορα, ιατροφιλόσοφο, παθολόγο, πυρηνικό, συγγραφέα, ιστορικό , ποιητή, Απόστολο Πάσχο μέσα από την πρόσφατη ποιητική του συλλογή με τον τίτλο : «ΟΙ ΈΛΛΗΝΕΣ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΙ ΑΕΙ ΠΑΙΔΕΣ» στην οποία προβάλλει το διάκοσμο του αρχαίου Πολιτισμού, του κλασικισμού με έμφαση στην αξία της διδαχής των.

Το ποιητικό αυτό πόνημα είναι αφιερωμένο “εις τους επιζητούντας την αλήθεια” και δη την διαχρονική, την ιστορική, την οικουμενική μέσα από την οποία καταγράφεται η πορεία των γηγενών Ελλήνων με την δισχιλιετήν Ελληνορθόδοξην Παιδείαν.

Αυτή η αλήθεια είναι και το μήνυμα του ποιητικού έργου του Απόστολου Πάσχου,”και ευρώς την αλήθεια έξεις του μη νικάσθαι” ο οποίος θέλει να μας αφυπνίσει και να μας προσκαλέσει σε εγρήγορση για να γίνουμε διαχρονικοί μεταλαμπαθευταί της αλήθειας, να πιστέψουμε την μεγάλη Ιδέα του Ελληνικού Πολιτισμού, να επιμένουμε τόσο, όσο να συντελείται η συντήρηση της λάμψης του μέσα στο Οικουμενικό στερέωμα και να ανθιστάμεθα πάντα κατά πάσης αλλοτριώσεως, παραμένοντας αήττητοι
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

‘Ο ’Απόστολος ’Ιωάννου Πάσχος, γηγενής ΄Ελλην Ορθόδοξος Χριστιανός εκ της Ακροπόλεως της Ευάνδρου Ηπείρου, το Μέτσοβον, εκπαιδεύθη την Ελληνορθόδοξον Παιδείαν και Αγωγήν, υπηρέτησε την Πατρίδα ως ’Έφεδρος ’Αξιωματικός. Είναι Πτυχιούχος της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος των ειδικοτήτων Παθολογίας και Πυρηνικής Ιατρικής και Αριστούχος Διδάκτωρ της Ιατρικής των Πανεπιστημίων Αθηνών και Ιωαννίνων. Είναι συγγραφεύς, Ιστορικός, Ποιητής. Από το 1979 έως και το 1982 είχεν εκπομπή εις τον Ραδιοφονικόν Σταθμόν Ιωαννίνων (Υ.ΕΝ.Ε.Δ.) με θέμα την υγεία, παιδί, πολιτισμός, την οποία έγραφεν, επιμελείτο, εκφωνούσεν άνευ αμοιβής. ’Έδωσε πολλάς διαλέξεις διά την Ελληνικήν Παραδοσιακήν Διατροφήν, το κάπνισμα, τα ναρκωτικά. ’Έχει εκδώσει 13 βιβλία ιατροφιλοσοφικού, κοινωνικού, ποιητικού, ιστορικού λόγου. ‘Έχει συγγράψει 179 επιστημονικάς μελέτας, ανακοινωθείσας εις επιστημονικάς μελέτας, ανακοινωθείσας εις επιστημονικά συνέδρια εκ των οποίων πολλαί έχουν δημοσιευθεί εις βιβλία. ’Έχει δημοσιεύσει 10.140 άρθρα επιστημονικά, ιατροκοινωνικά, υγειονομικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, διεθνή, εις το ημερήσιον και περιοδικόν τύπον. Τυγχάνει τακτικόν μέλος 19 επιστημονικών Εταιρειών, της Διεθνούς ‘Εταιρείας ‘Ελλήνων Λογοτεχνών, Καλλιτεχνών κ.α. και Επίτιμον Μέλος της μη κυβερνητικής ’Οργανώσεως διά τον Πολιτισμόν «’Αργοναύτες», η οποία του έδωσε Χρυσίον Τιμής μετά Πλακέτας, διά την συνολικήν προσφοράν εις τα γράμματα και τον πολιτισμόν. Τυγχάνει Μέλος των Ακαδημιών: Διεθνής ’Ακαδημία Θεά ’Αθήνα, Accademia del Fiorino, Accademia Ferdinandea, Societa Storica Catanese και The New York Academy of Sciences.

Για την πολύπλευρη δράση του τιμήθηκε με πολλές διακρίσεις και μετάλλια

’Έχει λάβει Πρώτον Βραβείον Δημοσιογραφίας, δύο Πρώτα Βραβεία Ποιήσεως, 20 Πρώτα Βραβεία μετά Μεταλλίων διά την προσφοράν του εις τα Γράμματα, τον Πολιτισμόν , 61 Τιμητικά Διπλώματα διά το συγγραφικόν, ποιητικόν, πολιτιστικόν και κοινωνικόν του έργον. ’Έχουν μελοποιηθεί τα ποιήματά του «’Όχι πια ναρκωτικά» το 1989 εις κασσέταν Δημοτικών τραγουδιών και εις Φεστιβάλ Ποιήσεως Θεσσαλονίκης τα ποιήματα «Πώς, πότε, τι» το 2007 το δε 2008 «‘Η άνοιξις», «Το ‘Έλληνικον Όρος». Έχει συνειδητοποιήσει πως η εκούσια προσφορά και η Θυσία είναι τρόπος ζωής για να αναπτυχθεί και να ολοκληρωθεί ως επιστήμων

Η Δημοτική μούσα εις κασσέταν του 1989 τραγουδά τον άνθρωπο και επιστήμονα: «νύκτα μέρα τρέχει ο Πάσχος αγάπη , γνώση είναι γεμάτος. Για τον πόνο του κοσμάκι, να το γειάνει με μεράκι. Σαν την καρδιά του δεν είναι άλλη και η επιστήμη του μεγάλη. Χήρες και ορφανά βοηθά και τους πτωχούς εκτιμά και αγαπά…» Η αδελφοσύνη στην τέλεια μορφή της . Η αγάπη στην ανυπέρβλητη έκφραση της . Όταν υπάρχει κοντά μας ένας αληθινά ειλικρινής και «αλτρουιστικά» σκεπτόμενος και ενεργών , φίλος, πρόθυμος για τα «βέλτιστα», είναι ολιγώτερο αισθητό το άγχος των καιρών μας.

Στην ζωή του μεταδίδει το ελπιδοφόρο μήνυμα, της ειρήνης , της δικαιοσύνης, της φιλαλληλίας, του σεβασμού της ανθρώπινης προσωπικότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τα οποία είναι τα αδιάσειστα θεμέλια στα οποία θα μπορούσαμε να στηρίξουμε το σύγχρονο κοινωνικό οικοδόμημα.

Στο ανήσυχο πνεύμα του υπάρχει «κεντρί διαρκείας» το οποίο δεν τον αφήνει να ησυχάσει και τον ωθεί συνεχώς να αναζητά κάτι νέο για την Επιστήμη , για τον Άνθρωπο.

ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ

1. ‘Η δυναμική μελέτη της νεφρικής λειτουργίας διά της γ-Camera και του 99mTc-D.T.P.A. Διατριβή επί διδακτορία. ’Αθήναι 1972.

2. Αποτιμήσεις υγείας . Ιωάννινα 1980.

3. Τρία έτη παρόν. ’Ιωάννινα 1981.

4. Προσφορά παρρησίας. ’Ιωάννινα 1981.

5. Η εις τα ’έργα του Μεγάλου Βασιλείου διαφαινόμενη ιατρική του παιδεία. Διατριβή ’επί Διδακτορία. ’Ιωάννινα 1992.

6. ‘Ο Μέγας Βασίλειος πεπαιδευμένος Γενικός ’Ιατρός. Ιατροφιλοσοφική μελέτη.’Ιωάννινα 1994.

7. Καισάριος, ο ιατρός και φιλόσοφος. Ιατροφιλοσοφική μελέτη. Ιωάννινα 1996.

8. ’Ιατρικά διάφορα εις Βιβλίον Γεωπονικόν ’Αγαπίου Μοναχού του Κρητός. ’Ιατροφιλοσοφική μελέτη. ’Ιωάννινα 1997.

9. Οι‘ ‘Έλληνες ’ιατροφιλόσοφοι της ’Αρχαίας, της ‘Ελληνιστικής, της Βυζαντινής και της Νεωτέρας ‘Ελλάδος. ’Ιωάννινα 1997

10. ‘Η προσωπικότης του ιατρού, η άρτια και ολοκληρωμένη. Μέτσοβον 1999.

11. Η 40ετής ιατρική παιδεία ενός ιατρού. Μέτσοβον 2008.

12. Της Βιωτής μου τα μηνύματα. Μέτσοβον 2009.

13. Οι’ ‘Έλληνες γηγενείς, διαχρονικοί, ’αεί παίδες. Μέτσοβον 2010



ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ

Ο Απόστολος Πάσχος είναι θαμπωμένος από την Ελλάδα , την θωρεί με τα μάτια της ψυχής του και υμνεί: «Η Ελλάς είναι από χιλιάδων αιώνων αιώνας , ο χωροχρόνος του κάλλους, της αλήθειας , της πραγματιστικής ελευθερίας, των αιωνίων θείων ιδεωδών, η χωροροχρονική τροφοδότης του κόσμου μετά αληθινούς πολιτισμού ευόσμου. Είναι η χώρα της ανδρείας, της Θείας αποκαλύψεως και διαδόσεως του τριαδικού Θεού, η κοιτίς βιώματος του Σωκράτους, της μοναδικής φιλοσοφίας του Πλάτωνος». Αποκαλεί το Έλληνα αυτόχθονα, προϋπάρχει κάθε φυλής, κάθε άλλου πολιτισμού και είναι ο δημιουργός της γλώσσας, του λόγου, της γραφής και παντός επιστητού έχοντας ως αρχή την «αισαεί παιδείαν» , «πάντων χρημάτων άνθρωπος», «εν μέτρω από αιώνων άνθρωπος» Πυθαγορείου, « η αγαθή φύσις θεάρεστος» (Σωκράτης).

Αναφέρεται στην αρετή η οποία αυξάνει με το γνώθι σ΄ αυτόν, στην τελειότητα της ζωής, στην αρμονία της ψυχής, στην ευσέβεια, τα οποία επιτυγχάνοναι μέσα από την παιδεία «Δεύτερος ήλιος η πνευματική παίδευσις» (Ηράκλειτος) και «ως χάριεν εστ΄ άνθρωπος , αν άνθρωπος η» (Μένανδρος )

Μας προτρέπει μέσα από τους στίχους του να μην αφήσουμε κανένα ιδεολογικό ρεύμα να επηρεάσει την Ελληνικότητα μας. « Τα έθιμα και τα ήθη να γίνουν βήματα της ζωής , / ποιοτικά, πιστά , εκλεκτικά,/ από όλους παντού αποδεκτά.» Είμαι σίγουρη ότι όταν κινδυνεύουμε από απώλεια της Εθνικής μας μνήμης, από όποια σύγχυση στα θέματα της Εθνικής μας παράδοσης, της ιστορίας, του πολιτισμού, της αυτοσυνειδησίας και καταφεύγουμε στην ποιητική συλλογή του Απόστολου Πάσχου. «ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΑΕΙ ΠΑΙΔΕΣ» οπωσδήποτε θα αναπτερωθεί το ηθικό μας και θα ενεργήσουμε ως πραγματικοί ΄Ελληνες.

Ο Απόστολος Πάσχος στους στίχους του στο έργο αυτό , με την τέχνη της ποίησης έχει υψηλή συνείδηση του χρέους του απέναντι στην εποχή του και στην Τέχνη, το οποίο ξεπληρώνει με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο, ως αντίδοτο κατά της φθοράς της Ελλάδος Πατρίδος. Μέσα από την τεχνική της συρρίκνωσης του χρόνου της ιστορίας στους στίχους του, την αποσιώπηση της ανάλυσης, επιταχύνει την αφήγηση προσώπων και γεγονότων που σημάδεψαν τόσο την Ελληνική ιστορία : ο όρκος των Φιλικών, η Ελληνική Εποποιία, η Μακεδονία, η Κύπρος, κ.α., όσο και τα Ελληνικά γράμματα , τον μοναδικό στην ανθρωπότητα Ελληνικό Πολιτισμό. Αποτελεί ένα έργο το οποίο είναι προϊόν της πολύχρονης πείρας και της άρτιας επιστημονικής συγκρότησης του δημιουργού του.

Τα ποιήματά του είναι κομμάτια της προσωπικότητας του που τον βρίσκουν στις καλλίτερες του στιγμές, έχουν αλήθεια, πάθος , υψηλά νοήματα και με την χρήση της γλώσσας των αρχαίων Ελληνικών δημιουργεί την ποίηση όχι μόνο με ιδέες αλλά και με λέξεις. Η γνώση άλλες φορές είναι πρωτογενής και άμεση και άλλες βασίζεται σε πηγές .Μας δίνει την ευκαιρία να εμβαθύνουμε εν συντομία στο θείο κάλλος του ορθόδοξου Ανθρωπισμού, εν σχέσει προς τον δήθεν Ανθρωπισμό της καταλυτικής εποχής μας, ο οποίος έχει γεμίσει άγχος και δυστυχία τον πλανήτη μας και επιπολάζει « το κλίμα της ηθικής και πνευματικής καχεξίας». Σήμερα επικρατεί η τάση της αποκοπής μας από την παράδοση, από την ελεύθερη βούληση και η Παγκοσμιοποίηση επιδιώκει την στέρηση της αυτοσυνειδησίας και την διάσπαση του θεσμού του Ορθόδοξου Ελληνισμού, τα οποία αποτελούν τις ζωοφόρες πηγές μας «τα στιβαρά θεμέλια» της ποιότητας της ζωής και της μοναδικής κοινωνίας της ιδιοπροσωπίας μας “ …του Χριστού η χάρις / συνοδεύει τους πιστούς Έλληνες ,/όταν βιώνουν τον Χριστόν, / ακολουθούν και χαίρουν τον Θεόν» και αλλού «Ο Έλλην είναι φάρος εθνικός, / μετά της Ελληνίδος θρησκευτικός, επί της Ορθοδοξίας στηρηζόμενοι, ανά την Οικουμένη αετόμενοι.»… «.Προνόμιον του ανά τους αιώνες , / είναι η εθνική , πνευματική αντίστασης / άχρι και των ημερών μας.» Στο ίδιο πνεύμα ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος είπε σε μια συνεντευξή του στον Γεώρ. Τσαγκάρη. «Το Ελληνικό όνομα δεν είναι κενή προγονολατρική καύχηση, ούτε κρατική υπηκοότης. Είναι τίτλος ευγενείας, κληροδότημα άκρας πολιτιστικής ευθύνης. Ευθύνης για την πρόταση πολιτισμού, που ήταν πάντα ο Ελληνισμός, πρόταση με οικουμενική εμβέλεια. Δεν είναι αφηρημένο ιδεολόγημα η ζωτική πρόταση πολιτισμού που κομίζει το γένος των Ελλήνων» Κι ακόμα: «Μη στερέψουν τα κανάλια της ψυχής σας». Άμποτε.

Ο Απόστολος Πάσχος έρχεται πολλές φορές σε αντίθεση με την επιστήμη που εφαρμόζεται σήμερα και η οποία έρχεται σε αντίθεση με την επιστημονική αλήθεια, η οποία αποκτά το πλήρες νόημα της, μόνο κάτω από το φως των αξιών .Είναι ελεύθερος και πλούσιος όχι επειδή έχει πολλά, αλλά επειδή αξίζει πολλά γεμάτος από ψυχική ευφορία . Θέλει το καλλίτερο για τους Έλληνες και στους στίχους του τραγουδά «οίους δει είναι» σύμφωνα με τα δικά του πρότυπα, αυτά που ορίζουν οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι: Πρωταγόρας, Αναξίμανδρος , Αναξιμένης, Πλάτων, Αριστοτέλης, Ηράκλειτος, Διογένης, Ευκλείδης, Θαλής ο Μιλήσιος, Μένανδρος, Δημοσθένης, Πλάτωνας , Σωκράτης Αγησίλαος, Πλούταρχος……….. Προσπαθεί με τα συγκλίνοντα φώτα όλων των παραπάνω, τους μελέτησε ενδελεχώς, να καταυγάσει τα συγγραφικά και ποιητικά του έργα και να προβάλει την πατρίδα Ελλάδα μέσα από την Δημοκρατία ,τη Φιλοσοφία, την Αστρολογία, τα Μαθηματικά ,τον Ιατρικό άθλο . .

Η δυναμική αντιπαράθεση μεταξύ παρελθόντος και παρόντος προβάλλει την γενικευμένη μεγάλη εμπειρία του, ξεδιπλώνοντας τα φτερά στην ποιητική του φαντασία .

Στο επίκεντρο της ποίησης βρίσκονται θέματα όπως :αριστεία Ελλήνων, ανδρεία διαχρονική, αρετή, σωφροσύνη, φρόνηση, δικαιοσύνη, παρρησία, φιλία. Μας παραπέμπει στην παλιγγενεσία του1821 μ.χ, , στους καταδότες της Ερέτριας, στον Εφιάλτη, στον ρόλο της γυναίκας, της μάνας Σουλιώτισσας «Γηγενών Ελληνίδων άθλοι» στους Βυζαντινούς Αυτοκράτορες, στην Μακεδονία μας, αποκαλούμενη από τον πατέρα Ηρόδοτο «πρωταρχικό πυρήνα του Ελληνικού γένους»,και κατά τον Πολύβιο «προμαχών του Ελληνισμού και προπύργιον επάλξεως της Ελλάδος», στην Ελληνική Κύπρο, στην αγχόνη των 69 Προκρίτων, στην Μικρασιατική Καταστροφή με τα πολλά θύματά της, στην εποποιία .του 1940 -1941, στον Ανισυμμοριακόν Αγώνα 1946-1949μ.χ, « …..Την ζωήν του δεν λογίζεται,/δια τα πατρώα θυσιάζεται, την Ορθοδοξίαν γενναίως υπηρετεί/ και δι΄αυτήν εκουσίως μαρτυρεί» και επιπλέον παραθέτει ιστορική αναφορά στις μεγάλες μάχες που σημάδεψαν την ιστορία του Ελληνικού Γένους μέχρι σήμερον.

« Και σήμερα οι γηγενείς Ελληνορθόδοξοι ανθίστανται, /κατά της Παγκοσμιοποιήσεως ορθούνται,/ την Νέαν Ταξιν ομοθυμαδόν μάχονται/ και την Νέαν Εποχήν δεν ανέχονται.», « ούτε πώ ποτέ μαζοποιούνται/ και ουδέ ποτέ ομογενοποιούνται, / εις πείσμα των αλλοτριωτών εσαεί.»

ΥΦΟΣ

Κυρίαρχος τόνος ο θριαμβευτικός και ενθουσιώδης που δρα αντιθετικά στον ελεγειακό, όταν αναφέρεται στα τραγικά γεγονότα της Ιστορίας. Το ύφος του διακρίνεται άλλοτε για το χαρμόσυνο τόνο και άλλοτε για την οργισμένη έκβαση του . Η εικονοπλασία του είναι ιστορική . Κινείται δηλ. πάνω σε μνήμες και παραστάσεις ενός ενδόξου εθνικού παρελθόντος και οι στίχοι του είναι δεκτικοί πολλαπλών αναγνώσεων. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο Ποιητής περιγράφει πρόσωπα και σκηνές που βρίσκουμε και σε πίνακες μεγάλων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων εμπνευσμένος από την Ελλάδα. Το μέτρο ρέει μέσα σε μία ποικιλία ελεύθερων ρυθμών και στίχων που υπαγορευθήκαν από κάποια συνείδηση καθήκοντος με συγγραφική δεξιοτεχνία, εκφραστική ενάργεια αλλά και η φωτεινότης των θεοδώρητων εμπνεύσεων, των στοχασμών και σκέψεων , που με δαψίλεια κοσμούν το παρόν πόνημα, καθιστούν την μελέτη του πραγματική ψυχοπνευματική απόλαυση.

ΛΕΞΙΚΟΛΟΓΙΑ

Χρησιμοποιεί το αποκλειστικά πολυτονικό σύστημα της αυστηρός καθαρεύουσας γλώσσας, η οποία σήμερα δύσκολα διαβάζεται και ακούγεται και πρέπει να ομολογήσω ότι επηρεάσθηκα στην χρήση της σε πολλά τμήματα αυτής της ομιλίας. Σχήματα λόγου των ποιημάτων του κοσμητικά επίθετα, επανάληψη , παράθεση, αντίθεση , προσωποποίηση, ανακόλουθο, μεταφορά, υπερβολή με υπερβατά όλα τα ξεδιπλώματα της ψυχής του από τα οποία όμως επιτυγχάνεται ο διδακτικός σκοπός. Ο Α. Πάσχος αγαπάει τα σύνθετα (χωροχρόνος, ομόθρησκος, ομότροπος, ομόφρων, πατρωαπαρα-δοσιακής, κ.α.) και πολύ συχνά καταγίνεται στην σύνθεση τους με αναγνωρισμένη δεξιότητα. Η καθαρεύουσα δεν είναι απλό άθροισμα σημείων είναι κάτι πέρα από αυτά, είναι σύστημα αξιών μέσα από την οποία οργανώνει και εκφράζει τον κόσμο του.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Αγαπητέ Ιατροφιλόσοφε,

Εκφράζοντες όλοι ομού οι παρόντες, αφ ενός τα θερμά μας συγχαρητήρια για το συγγραφικό σας έργο, για την κοινωνική και πολιτιστική σας προσφορά , αφ΄ ετέρου σας ευχόμεθα να εισακουσθεί η μόνη αλήθεια, αυτή της «γρηγορούσης συνειδήσεως» κατά τον Ακαδημαϊκό Διδάσκαλο Εάγγελο Μουτσόπουλο, η οποία τα πάντα διακρατεί παρελθόν -παρόν - μέλλον και ο Δοτήρ παντός αγαθού να σας χαρίζει την από τον ψαλμωδό εξυμνουμένην «ως αετού ανακαινιζομένην θαλερότητα» για να συνεχίσετε για πολλά ακόμα έτη να πραγματώνεται τους ευγενείς πόθους και οραματισμούς σας.

Σας Ευχαριστώ όλους για την προσοχή σας.



Με εκτίμηση

Η  Γεν. Γραμματέας της ΔΕΕΛ

ΑΙΚ. ΒΛΑΧΟΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ -ΜΠΑΤΑΛΙΑ